Anvelopele reprezinta una din cele mai importante componente de pe motocicleta fiecaruia dintre noi. Ele reprezinta elementul de legatura intre motocicleta si "planeta", dar paradoxal, in majoritatea cazurilor sunt ignorate sau trecute in plan secund atunci cand vine vorba de intretinerea bidiviului. De ce unii dintre noi aleg sa echipeze rotile cu "pingele" la limita uzurii, nu vom putea intelege niciodata. In cateva randuri, o sa incercam sa va explicam cum sa va selectati anvelopa astfel incat sa faceti alegerea corecta atunci cand vine vremea schimbarii acestora.

  • LATIME - palarie intr-un picior, ghici ciuperca ce e? Exact, cum ati ghicit: reprezinta latimea suprafetei de rulare exprimata in milimetri
  • ASPECT - reprezinta inaltimea talonului anvelopei, exprimata in procente din valoarea latimii (ex. 180/55 reprezinta o anvelopa inalta de 55% din 180, adica aprox. 99mm)
  • CONSTRUCTIE - aceasta este de mai multe tipuri, cele mai reprezentative din acestea si care se utilizeaza in prezent fiind urmatoarele:
    1. Bias Cross-Ply  - marcata pe anvelopa cu simbolul "-" (ex. 130/90 - 16). Anvelopa este construita din straturi succesive incrucisate la unghiuri predefinite. Aceasta ii confera rezistenta ridicata, dar fac anvelopa usor rigida. Tehnologie veche, dar inca utilizata astazi la motociclete clasice sau cruisere usoare.
    2. Bias Belted - marcata pe anvelopa cu litera "B" (ex. 130/90B16). Un "upgrade" fata de constructia cross-ply, la acestea se mai adauga doua sau patru straturi dispuse incrucisat in zona suprafetei de rulare. Au aparut ca o necesitate odata cu cresterea in greutate a motocicletelor, fiind recomandate cruisere-lor de cilindree mare sau motocicletelor masive de tip touring. Caracteristici: pata de contact redusa de dimensiuni, tractiune mai slaba dar anduranta mai buna, rezistenta la inaintare scazuta dar confort mai bun.
    3. Radiala - marcata pe anvelopa cu litera R, sau ZR (ex. 130/70R18). Cea mai recenta tehnologie de fabricare a anvelopelor, lansata in 1987 de Michelin. Straturile sunt dispuse radial si nu se mai incruciseaza ducand la o flexibilitate foarte mare a anvelopei. Utilizate in mai toate categoriile de motociclete atunci cand performantele sunt cele ce primeaza.
  • DIAMETRU - marimea rotii pe care urmeaza a fi montata anvelopa, exprimata in inch.
  • INDEX de GREUTATE - marcat pe anvelopa cu un cod numeric din doua cifre (ex. 67, 74, 77 etc). Acesta este asociat cu sarcina maxima pe care o anvelopa o poate suporta. Cu cat valoarea este mai mare cu atat mai mare este si greutatea pe care o suporta. Evident, indexul este de regula mai mic la anvelopele fata decat la cele spate, iar in cazul motocicletelor grele acesta este marit fata de dimensiunile echivalente utilizate pe motociclete mai usoare (ex. 130/90-16 72H fata de 130/90-16 67H).
  • INDEX de VITEZA - marcat pe anvelopa cu o litera, imediat dupa indexul de greutate (ex. 67H, 67S etc). Literele sunt asociate vitezei maxime la care anvelopa poate suporta sarcina exprimata prin indexul de greutate (ex. S =180 km/h, H = 210 km/h, V = 240km/h, W = 270km/h).
  • CAMERA - marcat pe anvelopa cu TL (tubeless) sau TT (tube type). Cele doua marcaje semnifica daca anvelopa a fost fabricata pentru a fi folosita impreuna cu camera (TT) sau fara aceasta (TL).